Najbezpieczniejsze samochody osobowe w 2022 roku
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to jedna z najważniejszych kwestii w dzisiejszym świecie. Wszystko zaczęło się grubo ponad pół wieku temu, gdy do aut wprowadzano pierwsze innowacje ratujące życie, które były potrzebne, gdy samochody zaczynały dysponować coraz większą mocą. Dziś nawet zwyczajne pojazdy potrafią rozpędzać się bez żadnych problemów do sporych prędkości, więc jest to jeszcze ważniejsze. Jakie były najbezpieczniejsze auta osobowe roku 2022 i kto o tym decyduje?
Kto sprawdza samochody osobowe pod kątem bezpieczeństwa?
Jeśli chodzi o liczące się na rynku europejskim testy, to król może być tylko jeden. Mowa tu organizacji non-profit Euro NCAP, która powstała w 1997 roku w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Aby to osiągnąć, organizacja ta każdego roku testuje nowe samochody osobowe pod względem bezpieczeństwa z użyciem specjalnych manekinów.
Samochody osobowe są sprawdzane na różne sposoby poprzez symulację zderzenia czołowego, bocznego, zderzenia ze słupem, czy też z pieszym. W ten sposób Euro NCAP jest w stanie ocenić każdy z samochodów w czterech kategoriach. Mowa tu o bezpieczeństwie dorosłych pasażerów, nieletnich pasażerów, pieszych, a także o ocenie systemów bezpieczeństwa zamontowanej w samochodzie.
Samochód, który bierze się pod uwagę podczas testów to albo podstawowa wersja auta, albo ta, która cieszy się największym wzięciem wśród klientów. Często Euro NCAP wystawia samochodowi dwie oceny, które zależą od wersji wyposażenia. Każdy samochód jest oceniany z pomocą gwiazdek w skali 0-5.
Na skali stosowanej przez Euro NCAP ocena wynosząca zero gwiazdek oznacza, że auto nie posiada nowoczesnych technologii i spełnia jedynie te wymogi, które są konieczne, by mogło być legalnie sprzedawane. 1 gwiazdka tłumaczona jest jako obecność bardzo okrojonych systemów ochrony w trakcie wypadku i brak systemów unikania wypadków.
Dwie gwiazdki to już niezła ochrona przed obrażeniami, lecz wciąż niewystarczająco dobre systemy pozwalające na uniknięcie zderzenia. Auta 3-gwiazdkowe zapewniają przeciętne zabezpieczenie pasażerom, lecz brakuje im nieco najnowszych technologii. Auto 4-gwiazdkowe to samochód, który poradził sobie całkiem nieźle, lecz nie znajdziemy w nim najnowszych nowinek, czy też nieco brakuje mu do doskonałości. Na pięć gwiazdek zasługują z kolei auta świetnie radzące sobie z ochroną, a także wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
Jakie są najbezpieczniejsze samochody 2022 roku według Euro NCAP?
W trakcie 2022 roku Euro NCAP przetestowało 67 samochodów z tego rocznika modelowego. Co ważne wszystkie z nich otrzymały przynajmniej 4 gwiazdki, a zdecydowana większość może pochwalić się maksymalnym wynikiem rzędu 5 gwiazdek.
Samochody, które mogą pochwalić się najwyższym wynikiem to Alfa Romeo Tonale, BMW serii 2 Active Tourer i X1, BYD ATTO 3, CHERY OMODA5, Cupra Born, DS 4 z pakietem Safety Pack, Ford Ranger, Genesis GV60, Honda Civic, Hyundai IONIQ 6, Isuzu D-MAX Crew Cab, Jeep Grand Cherokee, Kia EV6, Kia Niro z Safety Pack), Kia SPortage, Land Rover Discovery Sport, Range Rover i Range Rover Sport, Lexus NX, RX, Lucid Air, Maxus MIFA 9, Mazda CX-60, Mercedes-Benz klasy C, Citan Tourer, GLC, klasy T oraz EQE, MG 4 Electric, NIO ET7, Nissan Ariya, ORA Funky Cat, Renault Astral, Renault Megane E-Tech, SEAT Arona, Ibiza, smart #1, Subaru Stolerra, Tesla Model S, Model Y, Toyota bZ4X, Corolla Cros, Volvo C40 Recharge, VW Amarok, Golf, ID. Buzz, Multivan, Polo oraz Taigo, WEY Coffee 01 i Coffee 02, a także Skoda Octavia.
Trzeba przyznać, że lista jest ogromna. Które auta były jednak najlepsze w poszczególnych kategoriach? Najlepszą ochronę pasażerów zapewnia Tesla Model Y, Hyundai IONIQ 6 i smart #1. Dzieci są najbezpieczniejsze w Mercedesie Citan Tourer, a także klasy T oraz Mazdzie CX-60, piesi są najlepiej chronieni przez Mazdę CX-60, Lexusa RX oraz Toyotę Corollę Cross, a systemy bezpieczeństwa najwyżej oceniono w takich pojazdach jak Tesla Model Y, Tesla Model S oraz NIO ET7. Co ważne Modele Tesli pod względem procentowym to także czołówka w pozostałych trzech kategoriach.