Niestabilny popyt na samochody używane w Polsce

Mimo poprawy na rynku nowych aut, polski rynek wtórny wciąż przeżywa trudne chwile. Badania pokazują, że popyt na nim jest dość niestabilny. Informacje na szczęście nie są tylko negatywne, w szczególności dla kierowców, którzy są w przyszłości zainteresowani zakupem używanego samochodu osobowego.

Duże wahania polskiego rynku wtórnego w 2023 roku

Ostatnie lata były niezwykle trudne dla polskiego rynku wtórnego zarówno z perspektywy sprzedawców, jak i kupujących. Niezwykle dynamicznie rosnące ceny, problemy z dostępnością aut, a nawet i części zamiennych to zaledwie jedne z problemów. Nie można też zapominać o utrudnieniach z 2020 i 2021 roku, które wynikały z pandemicznych ograniczeń. Wtedy problemy dotyczyły jednak całej branży, nie tylko rynku wtórnego.

Obecnie rynek samochodów nowych wychodzi na prostą i się stabilizuje, czego nie można powiedzieć o autach z drugiej ręki. W trakcie 2023 roku rynek na przemian wzmacniał się i słabł. Widać to po mocno wahających się ilościach ogłoszeń dostępnych na portalach ogłoszeniowych. Dodatkowo spore zmiany dotyczą też cen samochodów używanych.

Na rynku widać przede wszystkim ogromną walkę o sprzedaż flot samochodowych. Dealerzy, którzy dysponują większą ilością aut osobowych, mają obecnie spore problemy. Wynikają przede wszystkim z tego, że ich floty nie są tak atrakcyjne, jak przed pandemią. Auta są starsze oraz bardziej wyeksploatowane niż wtedy, a ich ceny wcale nie należą do niskich.


Problemy nie dotyczą głównie mniejszych dealerów, czy prywatnych sprzedawców. Oni często oferują znacznie młodsze auta, a także dysponują mniejszymi flotami, więc w ich wypadku sprzedaż samochodów nie jest tak trudna. 

W których segmentach ceny są najwyższe?

Oczywiście wysokość cen jest mocno uzależniona od segmentów. Najbardziej wywindowane są koszta zakupu samochodów z klasy A oraz B, czyli najmniejszych pojazdów na rynku. Wszystko przez to, że te auta są po prostu najbardziej pożądane. Na dobre warunki można liczyć, próbując kupować auta zwykłe oraz SUVy z segmentu E. Pojazdy klasy wyższej zaliczyły w ostatnim czasie nawet spadki cen. Jest to powiązane z dość dobrą podażą, gdyż sprzedaż luksusowych dóbr pozostaje na wysokim poziomie nawet w czasach kryzysu. Tak naprawdę polski rynek w całości jest jednak dość wywindowany pod względem cenowym. W innych państwach nie spotkano aż tak wysokiej inflacji cen samochodów używanych.

Jaka jest przyszłość polskiego rynku wtórnego?

Najnowsze dane wskazują, że możemy spodziewać się stabilizacji cen. Mimo ich wahań przestały drastycznie rosnąć. Spadków cen można ponadto spodziewać się w przypadku niektórych typów paliw. Spadają między innymi ceny używanych samochodów elektrycznych. Trend ten ma jeszcze przyspieszyć przez problemy na zachodzie. Na tamtejszych rynkach występują spore problemy ze sprzedażą używanych aut elektrycznych. Z tego powodu można spodziewać się, że ich import do Polski wzrośnie Delikatna tendencja spadkowa występuje również w przypadku aut hybrydowych typu HEV oraz PHEV.

Z drugiej strony na wysokim poziomie mogą utrzymywać się wartości samochodów spalinowych. Szczególnie biorąc pod uwagę, że ich podaż zacznie maleć z racji na coraz mniejszą ilość tego typu aut w salonach. W przyszłości pojazdy wyposażone w silniki spalinowe mogą być coraz bardziej pożądane, a co za tym idzie osiągać niespotykane do tej pory ceny.

Czy podaż przewyższy popyt?

Kolejna rzecz, którą może przynieść nam przyszłość to zamiana obecnych trendów. Od kilku lat podaż nie potrafi zaspokoić naprawdę dużego popytu na samochody używane. Obecnie jednak na rynku następują ruchy, które sprawiają, że możemy spodziewać się odwrócenia trendu.

Moment, w którym podaż przewyższy popyt sprawi, że rynek przestanie być zarządzany de facto przez sprzedawców. Obecnie to oni mogą dyktować warunki, gdyż zapotrzebowanie na auta jest na tyle duże, że nie mają jeszcze aż tak wielkich kłopotów ze znalezieniem klientów. W momencie gdy podaż będzie zbyt duża, to kierowcy będą mogli dowolnie wybierać samochody, czy ostro negocjować ceny.