Czy samochody z silnikiem diesla będą miały zakaz wjazdu do miast?

W związku z najnowszymi trendami dotyczącymi silników spalinowych ciężko przewidzieć, czy w niedalekiej przyszłości nie nadejdą większe restrykcje. Mogą one dotyczyć między innymi zakazu wjazdu takich aut do miast. Wiele osób twierdzi, że obostrzenia dotkną przede wszystkim diesli. Jednak czy faktycznie samochody z takimi silnikami nie wjadą do miast? Kiedy może to nastąpić?

Które samochody z silnikiem diesla będą miały zakaz wjazdu do miast?

Obecnie, samochody używane są niezwykle popularne, ponieważ nowe stają się coraz droższe. Niestety, należy pamiętać, że niedługo może nie być innej opcji poza zakupem samochodu nowego, jeśli będziemy chcieli wjechać do centrów miast. Wiele ośrodków miejskich zastanawia się nad wprowadzeniem zakazu wjazdu dla tego typu aut. Przede wszystkim ma on jednak dotyczyć starszych samochodów, które nie spełniają norm Euro 5 lub nowszych dotyczących emisji spalin.

W związku z tym w praktyce oznacza to zakaz wjazdu do centrum miast dla starszych samochodów, zwłaszcza tych wyposażonych w silniki diesla. To właśnie one są znacznie bardziej niepożądane, ponieważ mogą emitować więcej szkodliwych związków do atmosfery. Wiele miast chce się ich pozbyć, w związku z czym planuje wyznaczenie stref, do których nie będą mogły wjeżdżać. Zazwyczaj są to centra miast, które są zanieczyszczone lub zagrożone zanieczyszczeniami.

Diesli niespełniających norm Euro 4 wciąż jest dość sporo, w związku z czym można je kupić na rynku wtórnym. Niestety, może to oznaczać brak możliwości wjazdu do miast w przyszłości. Na szczęście, jest to nadal dość odległa przyszłość, w związku z czym warto powoli przygotowywać się do przejścia na nowsze auta spełniające nowsze normy emisji spalin. Powinny być one coraz tańsze, dzięki czemu coraz więcej osób będzie w stanie sobie na nie pozwolić.

Kiedy nastąpi wprowadzenie zakazu wjazdu do miast?

Wiele miast zapowiadających wprowadzenie zakazu diesli do miast wciąż nie podało nawet konkretnej daty. W przypadku Polski najwcześniej ma to zrobić Kraków, który planuje wprowadzić strefę czystego transportu w 2024 roku. Oznacza to, że już za półtora roku, w wybranych strefach w mieście nie będzie można poruszać się starszymi samochodami, zwłaszcza tymi z silnikiem diesla. Pomimo tego, na razie jest to jedyne miasto w Polsce, które podało konkretną datę wprowadzenia tych przepisów.

Pozostałe miasta wciąż nie wprowadziły tego typu restrykcji. Pomimo tego, zastanawiają się nad tym przede wszystkim Warszawa, Gdańsk czy Poznań. Warto pamiętać, że tego typu strefy są już teraz niezwykle popularne za granicą. Dobrym przykładem są tu Niemcy, które posiadają Umweltzone w wielu miejscowościach. Działają one już od wielu lat, w związku z czym w wielu miejscach kierowcy są do nich przyzwyczajeni. Przede wszystkim dotyczą one Berlina, Stuttgartu czy Kolonii.

Wiele krajów w Europie rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania. Są to między innymi Hiszpania, która chce rozwinąć swój system. Należy też wspomnieć o Danii, gdzie strefy obowiązują pojazdy powyżej 3,5 tony. Wiele państw planuje też znaczne rozszerzenie swoich stref lub dodanie większych opłat, lub kar za wjazd aut niespełniających norm emisji spalin. W związku z tym chcą doprowadzić do wyeliminowania starszych aut z centrów miast.

Jakie miasta mogą wprowadzić zakaz wjazdu samochodów spalinowych do miast?

Warto pamiętać, że nie wszędzie obowiązują tego typu strefy. Często dotyczą one przede wszystkim miejsc, które słyną z większych zanieczyszczeń lub są zagrożone ich powstaniem w niektórych porach roku. Właśnie tego typu miasta najczęściej dążą do wprowadzenia stref niskoemisyjnych. Wiele z nich ma już konkretne plany na wprowadzenie takich stref, jednak ograniczają je przepisy lub inne czynniki.

W związku z tym wiele miast stara się na różne sposoby ograniczyć wjazd samochodów. Często zakaz dotyka po prostu wszystkich samochodów na różnych ulicach. Mogą być to na przykład deptaki lub rynki. W ten sposób ogranicza się ruch, jednak często powoduje to niezadowolenie mieszkańców. W związku z tym rozwój przepisów dotyczących ograniczania wjazdu samochodów starszych musi nastąpić szybko.