O motoryzacji

Jak wiadomo początki samochodów, motoryzacji to Europa i koniec XIX wieku. Mimo wszystko na zachodniej półkuli Amerykanie dość szybko dołączyli do czołówki producentów i projektantów samochodów.

Henry Ford oraz William Durant w roli głównej

Pierwsze auto powstałe w USA zaprojektowali mechanicy rowerowi Frank i Duryea w mieście Springfield. Było to w roku 1893, a już 5 lat później na tym kontynencie produkowano rocznie 2500 aut. Łączna ilość fabryk zajmujących się w tym czasie produkcją aut wynosiła niecałe 100, a już w roku 1905 było ich blisko 500. Wtedy na rynku pojawił się słynny Henry Ford ze swoim modelem T, a Durant założył dzisiejszy General Motors.

Rozwój motoryzacji w USA w latach 40

Sporą rolę w rozwoju motoryzacji w Ameryce Północnej miała II wojna światowa. To wtedy na potrzeby prowadzenia walk w Europie i Japonii mocno rozwinięto projektowanie i montaż pojazdów. Samochody jakie powstały w tym czasie były jeszcze długo znane na rynku.

Willys MB

Na pewno każdy z nas kojarzy auto o nazwie Willys MB. To potocznie zwany jeep, czyli wojskowy osobowo-terenowy pojazd. Powstał on właśnie w okresie II wojny, konkretnie w roku 1940. Auto było produkowane na olbrzymią skalę i do tej pory ogłoszenia motoryzacyjne oferują zadbane, odrestaurowane egzemplarze w kwotach ok. 130 000 zł, lub te do renowacji za sporo mniej, bo 30-35 000 zł.

W ciągu 4 lat produkcji wyprodukowano ponad 640 000 sztuk tego modelu. Jego historia to walka projektantów, którzy mimo przegranej w przetargu postanowili na własną rękę produkować już opracowany pojazd. Z czasem projekt był udoskonalany z planami otrzymanymi od wojska, a końcowo auto zasiliło jednostki wojskowe.

Motoryzacja w USA końcem XX wieku

Do wzrostu produkcji aut pod koniec XX wieku w Ameryce Północnej przyczynił się w znacznym stopniu rządowy plan zwiększenia wydatków na budowę ulic i autostrad. Powstała ustawa o autostradach międzystanowych i od końca 50 lat ruszył program prac.

Wtedy już samochody używane były w zasięgu nastolatków, a wzrost jakości dróg uruchomił ekspansję pojazdów w mniejsze miejscowości i wsie. Po ponad 20 latach szybkiego rozwoju w latach 80 tych prawie 90% gospodarstw miało w garażu więcej niż jedno auto.